مداخله و اقدامات نظام سلامت در قطع زنجیره اپیدمی کرونا علمی، اخلاقی و هوشمندانه باشد
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۳۹۶۲۴
ایسنا/قم استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران به مبحث نظام سلامت و مواجهه با بیماریهای همهگیر کرونا پرداخت.
در ابتدای نشست علمی " نظام سلامت و مواجهه با بیماریهای همهگیر کرونا" به عنوان یکی از سلسله نشستهای "کرونا و زندگی مؤمنانه" که دوشنبه شب در دهمین شب از ماه مبارک رمضان بهصورت مجازی و به همت پردیس فارابی دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی واحد استان قم برگزار شد، دکتر لیلا افشار دانشیار گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران ابتدا با طرح سوالاتی مانند وقتی که از نظام سلامت میگوییم منظور ما کدام بخش از نظام سلامت برای مقابله با اپیدمی کرونا است؟ وقتی در حوزه سلامت و پزشکی از اخلاق صحبت میکنیم مقصودمان چیست و با چه رویکردی نگاه میکنیم؟ در شرایط بیماریهای همهگیر یا مسائل دیگری که با سلامت عمومی سروکار داریم چه قواعد و اصولی میتوانند بیشتر راهگشا باشند؟ سخنش را آغاز کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: تجربه مقابله با ویروس کرونا شبیه بیماریها عفونی چند سال اخیر مانند سارس و مرس است اما به این شدت و گستردگی نبودند در کشورهایی که شیوع و گسترش ویروس به میزان وسیعی با انتقال در جامعه همراه بود مانند ایران، چین ایتالیا، اسپانیا و برخی کشورهای دیگر نشان داد که اگر بیماری نوپدید بروز پیدا کند نظام سلامت به پویایی نیاز دارد تا بتواند بهدرستی با آن مقابله کند و نگاهی به سازوکارهایش کند و ببیند باید چه اقداماتی انجام میداد تا آماده باشد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران افزود: مجموعه وسیعی از اقدامات، برنامهها، منابع انسانی، تجهیزات و سازوکارهای مختلف درگیر هستند برای اینکه یک نظام یا سیستم را در حوزه سلامت عمومی شکل بدهند و تعریف مورد وفاق همه در مورد سلامت این است که سلامت همه ابعاد و جنبههای زندگی انسان را در برمیگیرد و فقط سلامت جسمی یا روانی نیست بلکه باید سلامت اجتماعی و معنوی و بهطور خلاصه به زیست انسانها را لحاظ کند.
افشار بیان کرد: این تعریف گسترده سلامت وقتیکه با یک اپیدمی کرونا مواجه میشود بایستی ظرفیتهای خودش را بهدرستی بروز دهد تا بتواند با آن مقابله کند.
وی با بیان اینکه انتظار مردم از نظام سلامت این است که دو بازوی اصلیاش که یکی در حوزه درمان و دیگری در حوزه بهداشت، فعالانه برای مقابله با این اپیدمی وارد عمل شود، عنوان کرد: گسترش کرونا نشان داد ما به هر دو بازو نیاز داریم و آمارهای کشورهای مختلف و از جمله ایران نشان میدهد حدود 80 درصد بیماران با علائم خفیف به بیماری مبتلا شده و 15 درصد دچار بیماری شدید میشوند که ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشند و 5 درصد باقیمانده به شدت بدحال و نیازمند مراقبتهای ویژه میشوند و هرکدام از این دستهها یک جنس خدمت از نظام سلامت میخواهند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران با اشاره به اینکه حفظ سلامت عمومی هم از وظایف نظام سلامت است، گفت: از یکطرف نظام سلامت بایستی آماده غربالگری، بیماریابی فعال و درواقع شناختن مسیرهای انتقال باشد و سازوکارهای تعریف و تثبیتشده برای ارائه مراقبتهای بهداشتی داشته باشد که بهعنوان مثال شبکههای بهداشت و مراکز خدمات بهداشتی درمانی فعالیت دارند.
افشار بیان کرد: بخش درمان از نظام سلامت باید در شرایط بستریها و افراد بدحال آمادگی لازم را برای مدیریت این وضعیت داشته باشد و لازمه این آمادگی منابع درمانی، تجهیزات و نیروی انسانی است.
وی یادآور کرد: برای اینکه نظام سلامت بتواند بهدرستی با این شرایط مقابله کند باید چالشها را شفاف و دستهبندی کند تا سیاستگذاران حوزه بهداشت به یاد داشته باشند که با چه دشواریهایی روبهرو هستند و چگونه باید مدیریت کنند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران تأکید کرد: تصمیمگیری سریع در شرایط بحران بهخصوص اگر این بحران با نگرانی و عدم اعتماد مردم همراه باشد بسیار فرآیند تصمیمگیری پیچیده خواهد شده و این پیچیدگی اگر آماده نباشیم و اصول و قواعدمان را روشن نکرده باشیم منجر به بروز بحرانهای مختلف میشود.
افشار با اشاره به اینکه نظام سلامت هنگام مواجهه با یک اپیدمی با چه چالشهای اخلاقی مواجه است، ادامه داد: وقتی از اخلاق حرف میزنیم در مورد سازوکارها و قاعده صحبت میکنیم که به انسانها، رفتار انسانها و ویژگیهای روانشناختی در ارتباط با دیگران توجه دارد.
وی ابراز کرد: چالشهای اخلاقی و مواجه اخلاقی در چنین شرایطی برای نظام سلامت یعنی اینکه در چنین شرایطی باید چارچوب اخلاقیمان را برای ارتباط نظام سلامت با گیرندگان خدمت و ذینفعان شفاف کرده باشم تا بتوانیم بگوییم نظام سلامت بهدرستی بایدها و نبایدهای اخلاقی را موردنظر قرار میدهد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران افزود: مهمترین اصول اخلاقی در حوزه سلامت عمومی این است که اقدامات و مداخلات ما بر اصل عدالت و رعایت بیطرفی و توزیع درست و عادلانه منابع باشد.
افشار ادامه داد: اصل دیگر احترام به انسان است که هر تصمیمی باید توأم با احترامی باشد که به گیرنده خدمت یا ذینفعان نظام سلامت توجه داشته باشد.
وی اصل دیگر را سودرسانی و سودمندی معرفی کرد و گفت: اقدام نظام سلامت باید به قصد فایده رساندن به فرد یا جامعه باشد و درست است که قصد سودرساندن را داریم باید عمل ما هم سودمندی کافی را داشته باشد؛ همچنین منافع و خطرات مداخله را سنجیده باشیم تا بتوانیم بگوییم تصمیم و اقدام ما سودمند است.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران اضافه کرد: عمل متقابل از دیگر اصولی است که به ما میگوید طرفین رابطه باید وظایف و مسئولیتهایشان را نسبت به همدیگر رعایت کنند.
افشار در بخش دیگری از سخنانش، گفت: در شرایط کرونا با چند سؤال مانند اینکه وقتی با یک بحران همهگیر مانند کرونا مواجه میشویم، چند دسته چالش اصلی داریم؟ چه کارهایی باید انجام دهیم؟ و اینکه اقدامات چگونه قابل دستهبندی است تا بتوانیم بهدرستی تحلیل اخلاقی کنیم؟ روبهرو هستیم.
وی برقراری ارتباط مناسب را اولین چالش عملیاتی دانست و گفت: مهمترین وجه برقراری ارتباط مناسب این است که نظام سلامت بتواند با جامعه ارتباط درستی برقرار کرده و مردم را با دستورالعملها و توصیههای بهداشتی خودش همراستا کند؛ برای اینکه توصیه ما بهعنوان کارگزار نظام سلامت به نفع سلامتی جامعه است، مردم با آن همراستا میشوند و اگر همراهی و پذیرفتن مردم نباشد نظام سلامت قادر به مدیریت بحران نخواهد بود.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران تأکید کرد: تلاش برای کاهش انتقال ویروس بایستی پیامهای انتقالی به مردم، واضح شفاف و یکسان باشد و همه اجزای نظام سلامت یک پیام واحد را اعلام کنند و در تعامل با سایر نهادهای اجتماعی پیام یکسانی را بدهند.
افشار با اشاره به اینکه شفافیت پیامرسانی اعتماد عمومی را جلب کرده و باید پیام سودمند باشد، عنوان کرد: عدالت و احترام میگویند پیام و خدمت را به نحوی به مخاطب منتقل کنیم تا آدمهایی که در دوردستترین مناطق و فواصل مکانی به دلیل سدهای زبانی و قومیتی حضور دارند، پیامها را دریافت کنند.
وی ادامه داد: مخاطبی که پیام را دریافت کرده در مرحله بعد نیاز به خدمات نظام سلامت اعم از بهداشتی و درمانی دارد، حالا بخش بهداشت با افرادی که علائم خفیف دارند و یا نگران ابتلا و مواجهشدن هستند، روبهرو میشوند
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران افزود: نظام سلامت باید در راستای معاینه، نمونهگیری و شناسایی وضعیت حاد و اعزام فعال باشد و این کار نیازمند هماهنگی بین بخشی است؛ درواقع بایستی مشخص شود مسئولیت کدام بخش است که اولین نقطه تماس با موارد ابتلای بیماری باشد و بداند چگونه ارجاع دهد.
افشار تصریح کرد: در بخش درمان نیاز داریم که مراکز درمانی، بیمارستان و یا نقاهتگاهها ازنظر تأمین تجهیزات و منابع انسانی وضعیت خوبی داشته باشند تا بتوانند بهدرستی مدیریت و ارائه خدمت کنند.
وی بیان کرد: به خاطر داشته باشیم تأمین منابع یکی از بخشهای کار نظام سلامت است اما هدفگذاری و آموزش نیروهای در حال خدمت یکی از چالشهای نظام سلامت است؛ منابع انسانی میتوانند حلقه شکننده زنجیره ارائه خدمت باشند یعنی سلامت فیزیکیشان به خطر بیفتد یا نگرانیهایی در مورد زندگی داشته باشند، بنابراین وظیفه نظام سلامت است که به زنجیره ارائه خدمت توجه ویژه داشته باشد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران در بخش دیگری از سخنانش با طرح این سؤال که چه افرادی در اولویت قرار دارند تا در اپیدمی کرونا تجهیزات به آنها برسد؟ گفت: کارکنان نظام سلامت و افراد ارائه خدمت در اولویت هستند چون به دیگران خدمت میکنند پس باید تجهیزات دریافت کنند تا سالم بمانند و ارائه خدمت کنند؛ منطق این کار به مردم یادآوری شود تا این تصور پیش نیاید که تبعیضی اتفاق افتاده و یا نظام سلامت به بخش عمومی بیتوجهی کرده است.
افشار گفت: دیگر چالش عملیاتی نظام سلامت در شرایط بحران کرونا، افرادی هستند که به دلایل دیگر غیر از کرونا نیاز به مراجعه دریافت خدمت در بیمارستانها و مراکز درمانی دارند که در اینجا باید به اصل اخلاقی عمل متقابل اشارهکنم.
وی ابراز کرد: از نظام سلامت و کارکنان نظام سلامت انتظار داریم در شرایط بحران فراتر از معمول همیشگی به دلیل شرایط جامعه خدمت ارائه کنند حتی اگر از نیازها و خواستههای فردیشان بگذرند؛ به افراد جامعه نیز باید یادآوری کرد که به دلیل شرایط بحرانی شما هم باید از دریافت خدمت انتظارات معقولانه داشته باشید مثلاً کاری که همیشه در زمان کوتاه انجام میشد الآن زمانبر خواهد بود.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران ادامه داد: نظام سلامت باید سازوکارهای این موقعیت را شفاف کند و در مرحله بعد تلاش مضاعف برای تأمین منابع و ارائه خدمت داشته باشد.
افشار با اشاره به توزیع عادلانه و اولویتبندی منابع توسط نظام سلامت، عنوان کرد: همه دستگاههای اولویتبندی در هر موضوعی در حوزه سلامت باید هدفشان را از آن خدمت معرفی کنند تا بدانند چگونه منابع محدود را تقسیمبندی کرده و در اختیار مردم قرار دهیم.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران در همه این مداخلات و اقدامات نظام سلامت، باید جمعیت آسیبپذیر موردتوجه بیشتری باشند تا پیغام و خدمت نظام سلامت را درست دریافت کنند و منطق اولویتگذاری نیز برای مردم شفاف کند.
وی اقدامات اجتماعی را دیگر چالش عملیاتی نظام سلامت معرفی کرد و گفت: در این ایام اقدامات اجتماعی لازم در ایام اپیدمی برای کنترل زنجیره انتقال انجام شود و باید نظام سلامت توجه داشته باشد هرکدام از این اقدامات به دنبال خودش تبعات اجتماعی، اقتصادی و روانشناختی متعددی را به بار میآورد؛ بنابراین لازم است مداخله نظام سلامت علمی، اخلاقی و هوشمندانه باشد.
افشار در بخش دیگری گفت: خیلی از ظرفیتهای فرهنگی، ارتباطات خانوادگی و اجتماعی حذف میشوند یا ماهیت حمایتی خود را از دست میدهند و افراد ازنظر روانشناختی مستعد هستند که خودشان و یا دیگران را در مورد ابتلای به بیماری سرزنش کنند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران گفت: اگر قرار است برنامه محدودسازی برای کنترل بیماری عفونی پیاده کنیم، باید به خاطر داشته باشیم شرط اصلی این پیادهسازی پذیرفتن توسط مردم است و باید منطق این فاصلهگذاری اجتماعی برای مردم روش شود و علاوه بر آن ضرورتهای اولیه زندگی آنان تأمین باشد.
افشار تأکید کرد: توجه داشته باشیم که این فاصلهگذاری اجتماعی در برخی شرایط مانند خانه سالمندان، زندان و یا کانون افراد بیخانمان ممکن نیست؛ بنابراین باید اقدامات جایگزینی مانند ضدعفونی بیشتر و استفاده از ماسک موردتوجه باشد.
وی یادآور کرد: همچنین اعمال هر محدودیتی نیازمند برقراری تعادل بین جامعه و محدودسازی فردی است اما نظر علمی محدودیت باید قابلقبول و در کمترین سطح باشد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران در بخش پایانی سخنانش عنوان کرد: در شرایط اپیدمی فرآیند تصمیمگیری نیازمند سرعت است و در سرعت با عدم قطعیت مواجه هستیم و خیلی از جنبههای ویروس ازنظر علمی برای نظام سلامت روشن نیست.
افشار بیان کرد: ساختارهای اجتماعی و نهادی شکننده موجب ترس و بیاعتمادی شده و روابط حمایتی آدمها محدودشده است و این چالشها تصمیمگیری را دشوار و مستعد غیراخلاقی شدن میکند.
وی اظهار کرد: سیاستگذار نظام سلامت باید اصول اخلاقی حاکم بر این حوزه را بشناسد و مدنظر قرار دهد و عموم مردم نیز از طرف دیگر باید بدانند که نظام سلامت با چه چالشی مواجه است و منطق توصیههای نظام سلامت را درک کند تا با آن همراهی کند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران با تأکید بر اینکه بدون توجه به شواهد علمی به کار بستن اصول اخلاقی ممکن نخواهد بود، گفت: شواهد علمی به ما میگوید منافع هر عمل و اقدام برای کنترل اپیدمی چیست؛ بنابراین هرچقدر اقدام و تصمیم ما سختگیرانهتر و تهاجمیتر باشد باید دلایل علمی قویتری برای توجیه داشته باشیم و تلاش بیشتر برای قانع کردن جامعه در این راستا انجام دهیم.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: کروناویروس نشست علمی نظام سلامت نظام سلامت نظام سلامت نظام سلامت نظام سلامت حوزه سلامت نظام سلامت اپیدمی کرونا نظام سلامت سلامت عمومی شرایط بحران داشته باشیم داشته باشند تصمیم گیری ارائه خدمت بیماری ها چالش ها همه گیر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۳۹۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایت خسروپناه از سجایای اخلاقی محمدرضا سنگری
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در آیین نکوداشت دکتر محمدرضا سنگری گفت: تکریم از دکتر سنگری، تکریم علم و ادب است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از دزفول، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه پنجشنبه شب در آیین نکوداشت ادیب دزفول دکترمحمدرضا سنگری، با تبریک هفته معلم و گرامیداشت معلمان شهید بهویژه علامه شهید مرتضی مطهری، اظهار داشت: قریب به یکسالواندی از دکتر سنگری تقاضا کردیم این مجلس تکریم را بپذیرند و ایشان نمیپذیرفت تا در نهایت با اصرار او را راضی کردیم و گفتیم این تکریم فقط تکریم شخص شما نیست، بلکه تکریم علم و ادب است. اینها کارهایی تمدنی است و نسل جوان و نوجوان در این مجالس میآیند و درس میگیرند و بهره میبرند.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: خداوند را شاکرم که این نشست حکمتبنیان برگزار شد تا از اندیشمندی متفکر، ادیبی متخلق و فرزند دیار مقاومت تکریم شود.
وی افزود: دکتر سنگری بیش از نیم قرن در ترویج معارف اسلامی و عاشوراپژوهی تلاش کردند و مداحان و ذاکران کشور بهویژه استان خوزستان از آثار ادبی ایشان بهره بردهاند. فرماندهان و رزمندگان جبهه و جنگ از دانش او درس میگرفتند. ایشان از پیش از انقلاب یک شخصیت فعال فرهنگی بوده و با گروه منصورون نیز ارتباط داشته است.
خسروپناه ادامه داد: دکتر سنگری معلم و مدرس آموزشوپرورش و دانشگاه های مختلف است. او مولف کتب درسی زبان و ادبیات فارسی و همینطور فعال مطبوعاتی است. او مولف دهها کتاب است و عاشوراپژوهی و تبیینگر ادبیات انقلاب و ادبیات پایداری است و در راس همه کارنامه ارزشمند ایشان، ولایتمداری دکتر سنگری است.
وی با بیان اینکه سوال مهمی که مطرح است این است که چه اتفاقی میافتد که استاد سنگری شکل میگیرد؛ اظهار کرد: 3 عامل مهم در ساخت هویت و شخصیت استاد سنگری موثر بوده و این 3 عامل میتواند برای همه ما نقشآفرین باشد.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تربیت خانوادگی اصل و اساس است؛ تصریح کرد: عامل اول تربیت خانوادگی است. او انسانی است که بر سر سفره پدر و مادری متدین که حلال و حرام را رعایت میکردهاند بزرگ شده است و با عالمان زمانه خود ارتباط داشته است.
خسروپناه ادامه داد: عامل دوم تعالی مسجدی است. دکتر سنگری اهل مسجد بود و در مسجد رشد کرد. هم خودش در مسجد رشد و تعالی پیدا کرد و هم تعالیبخش اهل مسجد بود.
وی افزود: عامل سوم فضیلتیافتگی در ساحت اخلاق و ادب است. ادب یک مفهوم بسیار متعالی است. ادب یک رزق متعالی و یک نعمت الهی است. فرق اخلاق و ادب در این است که اخلاق ملکات فضیلتمحور درونی است، اما انسانی که این فضیلت درونی را در ظاهر هم بروز میدهد، این انسانِ با ادبی است.
خسروپناه خاطرنشان کرد: از نظر بنده، دکتر سنگری در آثار عاشوراپژوهی خود به یک پیام اساسی اشاره دارد و آن هم این است که فضایل اخلاقی، انسان را یار امام و رذایل اخلاقی، انسان را بار امام میکند.
وی گفت: همسر بزرگوار استاد سنگری وصف خوبی درباره ایشان دارند و میگویند که او خوشخلق، گشادهرو و مثبتاندیش. کسی است که جهان را زیبا میبیند و به تحقیر دیگران نمیپردازد.
به گزارش تسنیم، رونمایی از آثار این نویسنده کشوری و تجلیل از وی از دیگر بخش های ایین نکوداشت محمدرضا سنگری بود.
همچنین در حاشیه این آیین که با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، نمایشگاهی از آثار تالیفی این مولف و استاد برجسته ادبیات کشور بر پا شد.
دکتر محمدرضا سنگری در اولین روز آبان 1333 هجری شمسی در خانواده ای اهل دین، ادب و معرفت در دزفول دیده به جهان گشود. وی تمام دوران کودکی، نوجوانی، جوانی و بسیاری از سال های پس از آن را در دزفول گذراند و از مبارزان جوان پیش از انقلاب و رزمنده و مبلغ موثر سال های دفاع مقدس است.
سنگری، پس از پایان تحصیل در مقطع کاردانی در سال 1354 به عنوان معلم ادبیات به استخدام آموزش پرورش درآمد و پس از آن در سال 1373 با گذراندن مراتب عالی علمی موفق به اخذ درجه دکتری در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران شد.
دکتر سنگری یکی از پژوهشگران عاشورایی برجسته کشور است که سوابقی نظیر عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، عضو شورای نویسندگان کتاب مطالعات اجتماعی، مدیر دفتر هنر و ادبیات عاشورایی حوزه هنری، عضو گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، عضو شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و دبیر علمی کتاب سال عاشورا را دارد.
عضو شورای مشاوران تربیتی سازمان پژوهش و برنامه ریزی، عضو شورای فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عضو گروه پژوهشی ادبیات پژوهشگاه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، عضو هیات مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رئیس شورای علمی بنیاد دعبل خزاعی، عضو هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دبیر علمی جشنواره شعر غدیر بنیاد بین المللی غدیر، دبیر علمی کتاب ربع قرن دفاع مقدس، دبیر علمی جشنواره کتاب سال دفاع مقدس، عضو هیات امنای بسیج هنرمندان کشور و داور 10ها جشنواره و سوگواره شعر، داستان، تحقیق، پژوهش و مقاله نگاری نیز از دیگر سوابق اجرایی وی هستند.
این پژوهشگر برجسته، مولف بیش از 100 عنوان کتاب از جمله نظیر سوگ سرخ، سرچشمه امید، در قلمرو راز، نافله باغ، ادبیات معاصر، جاده سجاده و روزنهای به دنیای نوجوانی است. وی همچنین در تألیف 30 جلد کتاب درسی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان و کتابهای راهنمای معلم مشارکت داشته است.
انتهای پیام/735/.